În lumea sportului de performanță, timpul este un factor crucial. În acest sens, o întrebare frecventă pe care o primesc de la părinți este legată de vârsta recomandată pentru începerea pregătirii fizice în tenis. Răspunsul meu este că vârsta ideală pentru începutul pregătirii fizice în tenis este cuprinsă între 8 și 9 ani.
Antrenamentele inițiale 8-9 ani: Focus pe dezvoltarea motorie și cognitivă
În cadrul acestor sesiuni, ne axăm pe dezvoltarea următoarelor calități:• Reacții la diferite culori, cifre, sau cuvinte cheie;• Exerciții de coordonare;• Exerciții de atenție și echilibru;• Exerciții de orientare spațio-temporală.Așadar, principalul nostru obiectiv în această etapă este să dezvoltăm abilități motorii de bază, îmbunătățind în același timp percepția spațială și reacția la diferiți stimuli.Următorul nivel – 12-13 ani: Integrarea elementelor specifice tenisului
Pe măsură ce copiii se dezvoltă morfofuncțional, putem începe să includem elemente mai complexe în antrenamente, începând cu vârsta de 12-13 ani. Astfel, în afara îmbunătățirii calităților motrice, se acordă o atenție sporită și elementelor specifice tenisului, precum pas adăugat, pas încrucișat, poziția fundamentală și split-step.Cu toate acestea, este de subliniat că exercițiile de forță dinamică sau cele pliometrice care sunt foarte eficiente pentru jocul de tenis (cum ar fi săritura coardei) nu sunt recomandate în perioada de creștere, ci doar în anumite situații: dozaj și suprafață.Concluzie: O abordare echilibrată este cheia dezvoltării armonioase în tenis
Pregătirea fizică în tenis este un proces care necesită nu doar timp, dar și un ritm adecvat (număr de ședințe săptămână) în funcție de vârsta și stadiul de dezvoltare al fiecărui copil. Prin îmbinarea armonioasă a aprofundării abilităților motorii de bază și a înțelegerii jocului de tenis la o vârstă fragedă cu dezvoltarea progresivă a abilităților specific tehnice pe măsură ce copiii cresc, putem asigura evoluția lor în acest sport.„Pregătirea fizică în tenis este un proces care necesită nu doar timp, dar și un ritm adecvat, în funcție de vârsta și stadiul de dezvoltare a fiecărui copil.”